Stor pågang – lengre behandlingstid enn vanleg. Sjå ventetid nedanfor.
Hopp til hovedinnhold

Reklamasjon

Reklamasjon betyr å melde fra om en feil eller mangel.

Reklamasjon bør skje skriftlig, slik at du kan bevise at du har reklamert.

I husleieloven finnes det regler om reklamasjon både for leietaker og utleier. Disse reglene innebærer at du må si fra til motparten om feil eller mangler innen rimelig tid.

Husleieloven § 2-8 Husleieloven § 10-2

Reklamasjonsfristen løper fra feilen eller mangelen ble eller burde ha blitt oppdaget. Hva som regnes som rimelig tid, må vurderes konkret utfra hvilken feil eller mangel det er snakk om og andre omstendigheter. Vanligvis vil rimelig tid være innen 14 dager.

Dersom du ikke reklamerer innen rimelig tid, kan det føre til at du ikke kan kreve noe på grunn av feilen eller mangelen på et senere tidspunkt.

Husleietvistutvalget vurderer kun reklamasjon hvis en av partene har tatt det opp i saken. Hvis du mener at det ikke er reklamert innen rimelig tid, må du skrive det i tilsvaret ditt.